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Impact of Nozzle Separation on the Plumes of Two Parallel Thrusters

Grabe, Martin und Dettleff, Georg und Hannemann, Klaus (2016) Impact of Nozzle Separation on the Plumes of Two Parallel Thrusters. 30th International Symposium on Rarefied Gas Dynamics, 2016-07-10 - 2016-07-15, Victoria, Kanada. doi: 10.1063/1.4967669.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1063/1.4967669

Kurzfassung

Two identical, interacting plumes emanating from model thrusters with parallel axes separated from 50 to 150 throat diameters are studied numerically. The nozzle throat Reynolds number is set to nearly 15; 000 to match that of a small bi-propellant attitude control thruster, but the simulated gas is nitrogen with a stagnation temperature of 300K. The near-isentropic, dense plume core is computed with the DLR Navier-Stokes solver TAU and the conditions at a suitably defined interface are then used on the inflow boundary of a separately conducted direct simulation Monte Carlo (DSMC) simulation. The results are shown to agree favorably with particle flux measurements performed in the DLR high-vacuum plume test facility for chemical thrusters (STGCT). Varying the nozzle separation distance alters the degree of rarefaction in the interaction plane, and by tagging DSMC particles according to their origin, the effect on the individual plume may be investigated. The impact of nozzle axis separation on mass flux along the line formed by the intersecting planes of symmetry is compared to the case of two equal superposed (i. e. non-interfering) plumes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/110308/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:http://rgd30.engr.uvic.ca/ Paper DOI: 10.1063/1.4967669 Conference Proceedings
Titel:Impact of Nozzle Separation on the Plumes of Two Parallel Thrusters
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Grabe, Martinmartin.grabe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0361-2734NICHT SPEZIFIZIERT
Dettleff, Georggeorg.dettleff (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, Klausklaus.hannemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1063/1.4967669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Plume interaction, DSMC, backflow
Veranstaltungstitel:30th International Symposium on Rarefied Gas Dynamics
Veranstaltungsort:Victoria, Kanada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Juli 2016
Veranstaltungsende:15 Juli 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Anlagen u. Messtechnik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:10 Jan 2017 15:59
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:15

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