elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Climate-optimised air traffic routing for trans-Atlantic flights

Grewe, Volker und Matthes, Sigrun und Frömming, Christine und Brinkop, Sabine und Jöckel, Patrick und Gierens, Klaus Martin und Champougny, T. und Fuglestvedt, J.S. und Haslerud, Amund und Irvine, Emma A. und Shine, K.P. (2016) Climate-optimised air traffic routing for trans-Atlantic flights. ECATS Conference 2016, Athen, Griechenland. (nicht veröffentlicht)

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.ecats-network.eu/events/2nd-ecats-conference

Kurzfassung

Current air traffic routing is motivated by minimizing economic costs, such as fuel use. In addition to the climate effect of CO2 emissions from this fuel use, aviation contributes to climate change through non-CO2 effects, such as changes in atmospheric ozone and methane concentrations and formation of contrail-cirrus. These non-CO2 effects depend significantly on where and when the aviation emissions occur. The climate impact of aviation could potentially be reduced if flights were routed to avoid regions where emissions have the largest impact. Here, we present the first results where a climate-optimized routing strategy is simulated for all trans-Atlantic flights on 5 winter and 3 summer days, which were typical of representative winter and summer North Atlantic weather patterns. The optimization separately considers eastbound and westbound flights, and accounts for the effects of wind on the flight routes. For all days considered, we find multiple feasible combinations of flight routes which have a smaller overall climate impact than the scenario which minimizes economic cost. We find that even small changes in routing, which increase the operating costs (mainly fuel) by only 1% lead to considerable reductions in climate impact of 10%. This cost increase could be compensated by market based measures, if costs for non-CO2 effects were included. Our methodology is a starting point for climate-optimized flight planning, which could also be applied globally. Although there are challenges to implementing such a system, we present a road map with the steps to overcome these.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107724/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Climate-optimised air traffic routing for trans-Atlantic flights
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Grewe, VolkerDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Matthes, SigrunDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frömming, ChristineDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brinkop, SabineDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jöckel, PatrickDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gierens, Klaus MartinDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-6983-5370NICHT SPEZIFIZIERT
Champougny, T.eurocontrolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fuglestvedt, J.S.cicero, oslo, nNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haslerud, Amundcicero, oslo, nNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Irvine, Emma A.e.a.irvine (at) reading.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shine, K.P.univ. of reading, reading, ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:Aviation, NOx emissions, ozone, methane, routing, mitigation
Veranstaltungstitel:ECATS Conference 2016
Veranstaltungsort:Athen, Griechenland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstalter :ECATS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Institut für Physik der Atmosphäre > Erdsystem-Modellierung
Hinterlegt von: Grewe, Prof. Dr. Volker
Hinterlegt am:14 Nov 2016 07:26
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:48

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.