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Use of metallic Phase Change Materials (mPCM) for heat storage in Electric and Hybrid Vehicles

Kraft, Werner und Klein Altstedde, Mirko (2016) Use of metallic Phase Change Materials (mPCM) for heat storage in Electric and Hybrid Vehicles. In: The 6th Hybrid and Electric Vehicle Conference. The 6th Hybrid and Electric Vehicle Conference (HEVC), 2016-11-02 - 2016-11-03, London, England.

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Kurzfassung

To overcome the disadvantage of electric heaters for heating the interior in electric- and hybrid vehicles, consuming electric energy out of the traction battery, a thermal energy storage (TES) filled with metallic Phase Change Material (mPCM) is proposed in this study. Out of the defined requirements to energy storage systems resulting from the application in electric vehicles, which are a thermal output of maximum 3,5 kW and a storage capacity of 1,9 kWh, a concept for implementation of the TES into the system of an electric vehicle is shown. The adjustment of the storages thermal output is implemented by adjustment of two fans, the one perfusing the storage, the other one soaking in cold air for mixing with the hot airstream out of the storage. For experimental investigation and proof of concept, a downsized functional demonstrator was built up and filled with the Phase Change Material AlSi12. The specific heat capacity of the material measured by Difference Scanning Calorimetry (DSC) is 1006 J/kgK in solid state and 1073 J/kgK in liquid state. The melting enthalpy is 511 kJ/kg. The measurement of the storage systems thermal output shows the high potential of mPCM enabling high heat transfer rates, due to their high thermal conductivities. A maximum thermal output of 1,3 kW (design point 1 kW) could be measured.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107416/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Use of metallic Phase Change Materials (mPCM) for heat storage in Electric and Hybrid Vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kraft, WernerWerner.Kraft (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1971-2353NICHT SPEZIFIZIERT
Klein Altstedde, MirkoMirko.KleinAltstedde (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2016
Erschienen in:The 6th Hybrid and Electric Vehicle Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTThe Institution of Engineering and TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:metallic Phase Change Material (mPCM), Thermal Energy Storage, Electric Vehicle, Thermal Management
Veranstaltungstitel:The 6th Hybrid and Electric Vehicle Conference (HEVC)
Veranstaltungsort:London, England
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 November 2016
Veranstaltungsende:3 November 2016
Veranstalter :The Institution of Engineering and Technology (IET)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Energiemanagement (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Energiewandler
Hinterlegt von: Kraft, Werner
Hinterlegt am:09 Nov 2016 15:02
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:12

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