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Numerical Assessment of the airfoils EDI-M109 and EDI-M112 by 3D CFD calculations of the 5-bladed INROS rotor in Hover and Forward Flight

Raddatz, Jochen (2016) Numerical Assessment of the airfoils EDI-M109 and EDI-M112 by 3D CFD calculations of the 5-bladed INROS rotor in Hover and Forward Flight. DLR-Interner Bericht. DLR-EB-AS-BS-2016-902. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.. 35 S.

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Kurzfassung

Numerical investigations of a helicopter rotor in hover and forward flight are presented to evaluate the benefit of the new rotor airfoils EDI-M109 and EDI-M112. In order to minimize the impact of numerical uncertainties the results are compared with computations of a reference rotor using rotor blades with the identical planform and twist, but different airfoils of the OA-series. In all cases investigated the power requirements of the rotor with EDI-airfoils are lower than for the reference rotor with OA-airfoils. Comparisons of fully turbulent calculations and calculations including transition prediction indicate that the performance enhancements of the new EDI-airfoils are based only to a lesser extent on the enlargement of the laminar zones. For the hover calculations a RANS method was applied. The forward flight calculations are computed with coupled approach of an URANS method and a comprehensive rotor simulation code in order to trim the rotors to identical flight conditions and to consider the elastic deformations of the blades. For high accurate numerical results the laminar-turbulent transition is considered by empirical criteria and the influence of the laminar areas are investigated by comparisons with fully turbulent computations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107407/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht)
Zusätzliche Informationen:Ergebnisbericht (IB mit Zugänglichkeitsstufe 2)
Titel:Numerical Assessment of the airfoils EDI-M109 and EDI-M112 by 3D CFD calculations of the 5-bladed INROS rotor in Hover and Forward Flight
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Raddatz, JochenJochen.Raddatz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0126-9920NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2016
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:35
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter, rotor. airfoil, power requirement, numerical simulation, RANS-method, URANS-method, FLOWer, HOST, laminar-turbulent transition
Institution:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
Abteilung:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik, Abteilung Hubschrauber
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Raddatz, Jochen
Hinterlegt am:09 Nov 2016 11:25
Letzte Änderung:28 Mär 2023 23:46

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