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CFD/CSD Trim Coupled Simulation of the HART II Rotor with Higher Harmonic Control

Länger, Annika (2016) CFD/CSD Trim Coupled Simulation of the HART II Rotor with Higher Harmonic Control. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 132. Springer International Publishing Switzerland. Seiten 327-337. doi: 10.1007/978-3-319-27279-5_29. ISBN 978 3 319 27278 8. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

The TAU-HOST coupling chain for Fluid-Structure Interaction (FSI) simulations of active helicopter-rotors is validated by computing the HART II experiment. The result accuracy of the unstructured flow solver TAU is investigated in the case of a rotor which experiences Higher Harmonic Controls (HHC). Investigations are performed by a code-to-code comparison with the experiment, FLOWer-HOST, and literature. Moreover, a time-step study and mesh refinement study were performed but improvement of Blade-Vortex Interaction (BVI) intensity fell short of expectations. Nevertheless, results of rotor controls, blade loads and blade deformation show good agreement with experimental data and are in accordance with literature.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/107159/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:CFD/CSD Trim Coupled Simulation of the HART II Rotor with Higher Harmonic Control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Länger, Annikaannika.laenger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1599-3239NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics X
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:132
DOI:10.1007/978-3-319-27279-5_29
Seitenbereich:Seiten 327-337
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDeutsches Zentrum für Luft- und RaumfahrtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDeutsches Zentrum für Luft- und RaumfahrtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Breitsamter, ChristianTechnische Universität MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing Switzerland
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978 3 319 27278 8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Blade vortex interaction; HART II; Higer Harmonic Control; fluid-structure interaction; rotor trim computation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt), L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt), L - Der robuste Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Länger, Annika
Hinterlegt am:27 Okt 2016 11:22
Letzte Änderung:20 Jul 2023 11:29

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