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Approaches to Reduce the Complexity to Model the Mechanical Behaviour of Adhesive Joints under Dynamic Loads

Sikora, Sebastian P. und Brodbeck, Marcel (2016) Approaches to Reduce the Complexity to Model the Mechanical Behaviour of Adhesive Joints under Dynamic Loads. In: Proceedings of EUROADH 2016, Seiten 44-48. Eleventh European adhesion conference (EUROADH 2016) and thirteenth international triennial conference on adhesion (Adhesion '16), 2016-09-21 - 2016-09-23, Glasgow, Schottland, GB.

[img] PDF (Sikora+Brodbeck - EURADH 2016 - Presentation) - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Kurzfassung

In automotive engineering, epoxy as well as polyurethane adhesive bonds have to be modeled in structural simulations. Current German research projects concerning adhesive joints undertake enormous test efforts to describe their mechanical behaviour - resulting from complex testing procedures and a large quantity of recommended testing series. Additionally, a significant scatter in characteristics, especially from fracture mechanics, becomes evident. In most of these current studies, one single epoxy adhesive is studied. On this basis similar, often identical failure behaviour is used for a wide variety of epoxy adhesives in industry, as characterizations of other adhesive joints are not affordable. Complementing approaches are examined to reduce the testing effort to provide applicable methods for industrial usage for a big variety of adhesive bonds. First, simplified specimen geometries and testing setups are examined. Secondly, through investigating the influence of varying strain rate on material parameters, findings for a variety of adhesives are aimed at. Thirdly, justified by big scatter an engineering approach for the choice of material Parameters is discussed for the conservative design of products.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/106465/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Approaches to Reduce the Complexity to Model the Mechanical Behaviour of Adhesive Joints under Dynamic Loads
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sikora, Sebastian P.sebastian.sikora (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5220-4388NICHT SPEZIFIZIERT
Brodbeck, Marcelmarcel.brodbeck (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2016
Erschienen in:Proceedings of EUROADH 2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 44-48
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTIOM3NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:adhesive bond, mechanical behaviour, simulation, material parameters, cohesive elements, epoxy, polyurethane
Veranstaltungstitel:Eleventh European adhesion conference (EUROADH 2016) and thirteenth international triennial conference on adhesion (Adhesion '16)
Veranstaltungsort:Glasgow, Schottland, GB
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 September 2016
Veranstaltungsende:23 September 2016
Veranstalter :IOM Communications Ltd
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Fahrzeugstruktur (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Leichtbau- und Hybridbauweisen
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Sikora, Dr. Sebastian P.
Hinterlegt am:12 Okt 2016 12:58
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:11

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