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From Aeroacoustics Basic Research to a Modern Low Noise Rotor Blade

van der Wall, Berend G. und Keßler, Christoph und Delrieux, Yves und Beaumier, Philippe und Gervais, Marc und Hirsch, Jean-Francois und Pengel, Kurt und Crozier, Pascal (2017) From Aeroacoustics Basic Research to a Modern Low Noise Rotor Blade. Journal of the American Helicopter Society, 62 (4), Seiten 1-16. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.62.042001. ISSN 0002-8711.

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Kurzfassung

In 2015, Airbus Helicopters unveiled the secrecy around its Dauphin successor and presented the all new H160 helicopter. A special feature that immediately attracted attention was its unusual and revolutionary fore-aft swept main rotor blade. This design, which aims to significantly reduce the blade-vortex interaction noise signature and reduce high-speed forward flight power requirements, was first investigated in the 1990s. At this time, DLR and ONERA formed a joint team to acoustically optimize a rectangular reference rotor blade. Based on state-of-the-art comprehensive rotor codes and a 50/50 work share, the ERATO rotor blade design was developed, patented worldwide and tested on both a rotor test rig and in the wind tunnel. Airbus Helicopters (then: Eurocopter) adopted the design, optimized hover and forward flight high lift performance and prepared it for serial production, as the Blue EdgeTM rotor blade on the Airbus Helicopters H160 helicopter.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104986/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:From Aeroacoustics Basic Research to a Modern Low Noise Rotor Blade
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van der Wall, Berend G.Berend.VanDerWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921NICHT SPEZIFIZIERT
Keßler, Christophchristoph.kessler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delrieux, YvesONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beaumier, PhilippeONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gervais, MarcAirbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hirsch, Jean-FrancoisAirbus HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pengel, KurtDNWNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Crozier, PascalONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2017
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:62
DOI:10.4050/JAHS.62.042001
Seitenbereich:Seiten 1-16
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:rotor blade design, low noise rotor blade, wind tunnel test, flight test, Blue Edge rotor blade
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der Innovative Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig , andere
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Deutsch-Niederländische Windkanäle
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:22 Aug 2017 11:35
Letzte Änderung:02 Nov 2023 13:23

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