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Contributions of Particle Image Velocimetry to Helicopter Aerodynamics

Raffel, Markus und Bauknecht, Andre und Ramasamy, Manikandan und Yamauchi, Gloria K. und Heineck, James T. und Jenkins, Luther N. (2017) Contributions of Particle Image Velocimetry to Helicopter Aerodynamics. AIAA Journal, 55 (9), Seiten 2859-2874. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J055571. ISSN 0001-1452.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/loi/aiaaj

Kurzfassung

The advancement of flow measurement techniques continues to extend experimental boundaries and thus significantly contributes to improving our understanding of both basic and applied aerodynamics. This is particularly apparent in the case of particle image velocimetry (PIV), where its application has furthered the existing knowledge in several areas of helicopter rotor aerodynamics. The complex nature of helicopter rotor flows presents unique challenges to experimentalists, including transonic flow, concentrated vortices and dynamic stall. To illustrate the impact of the technological advancements on the way helicopter aerodynamics is studied today, the development of PIV since the early nineties of the last century is reviewed and some recent PIV applications are described. Using examples of main rotor wakes, dynamic stall and flow control investigations, the capabilities of large–scale, time–resolved and volumetric PIV are summarized.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/104604/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Contributions of Particle Image Velocimetry to Helicopter Aerodynamics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Raffel, MarkusMarkus.Raffel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3340-9115133715967
Bauknecht, AndreAndre.Bauknecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4076-780XNICHT SPEZIFIZIERT
Ramasamy, ManikandanNASA Ames Research Center, Moffett Field, California 94035NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yamauchi, Gloria K.NASA Ames Research Center, Moffett Field, California 94035NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heineck, James T.NASA Ames Research Center, Moffett Field, California 94035NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jenkins, Luther N.NASA Langley Research Center, Hampton, Virginia 23681NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 Juni 2017
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:55
DOI:10.2514/1.J055571
Seitenbereich:Seiten 2859-2874
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter, Particle Image Velocimetry, Dynamic Stall, Blade Vortex Interaction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:08 Dez 2017 12:10
Letzte Änderung:27 Nov 2023 12:00

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