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A critical path modelling GOMS approach for decomposing lane changes on a two-lane highway

Käthner, David und Andree, Alina und Ihme, Klas und Drewitz, Uwe (2014) A critical path modelling GOMS approach for decomposing lane changes on a two-lane highway. HFES-Europe 2015, 2015-10-14 - 2015-10-16, Groningen.

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2MB

Kurzfassung

Driving is a complex task requiring processing on psychomotor, perceptual and cognitive level. An intimate understanding of the occurrence and timing of the processing steps is necessary when modelling driver behaviour and intent in cognitive architectures (e.g., ACT-R, Anderson et al., 2004). However, until now, little research on the decomposition of the driving task into the involved operations has been conducted. The approach of Critical Path Modelling Goals Operators Methods Selection rules (CPM-GOMS, John & Kieras, 1996) provides a framework for describing motor, perceptual and cognitive operators of a task on a granular time level. Thus, we employed CPM-GOMS in order to analyse lane change manoeuvres accomplished on a two-lane highway in real traffic. Here, we present the decomposition of three different types of lane changes (merging to the highway, change from right to left lane, and back) based on video observation of driver and environment as well as driving data analysis of three participants driving on the German autobahn A39. The resulting model forms the basis for understanding the aspects of vehicle operations and serves the creation of cognitive models.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100948/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:A critical path modelling GOMS approach for decomposing lane changes on a two-lane highway
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Käthner, Daviddavid.kaethner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4168-2266NICHT SPEZIFIZIERT
Andree, AlinaLeuphana Universität LüneburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ihme, Klasklas.ihme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7911-3512NICHT SPEZIFIZIERT
Drewitz, Uweuwe.drewitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6542-9698NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 Oktober 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:driving; driver modelling; task analysis; workload; CPM-GOMS;
Veranstaltungstitel:HFES-Europe 2015
Veranstaltungsort:Groningen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Oktober 2015
Veranstaltungsende:16 Oktober 2015
Veranstalter :HFES Europe chapter
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugintelligenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Käthner, David
Hinterlegt am:16 Dez 2015 10:26
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:06

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