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NUMERICAL INVESTIGATION OF THE THERMAL BENEFIT OF USING A HIGH THERMAL CONDUCTIVITY CMC FOR THE LEADING EDGE OF HYPERSONIC VEHICLES

Reimer, Thomas und Petkov, Ivaylo und Rotärmel, Waldemar (2015) NUMERICAL INVESTIGATION OF THE THERMAL BENEFIT OF USING A HIGH THERMAL CONDUCTIVITY CMC FOR THE LEADING EDGE OF HYPERSONIC VEHICLES. In: 8th European Symposium on Aerothermodynamics for Space Vehicles. European Space Agency. 8th European Symposium On Aerothermodynamics For Space Vehicles, 2.-6. März 2015, Lisbon, Portugal.

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Offizielle URL: http://congrexprojects.com/2015-events/15a01/introduction

Kurzfassung

During atmospheric re-entry high thermal loads are generated on the surface of the entry vehicle with peak loads in the stagnation area. Typical entry vehicles have a blunt shape avoiding sharp tips or leading edges. Recent developments for vehicles in the hypersonic flight regime have concentrated on sharp designs to reduce drag and increase lift. This creates challenges with regard to the materials. Ceramic matrix composites are materials with good high-temperature properties. However, the thermal loads on sharp structures can exceed even their capabilities. One way to relieve the problem could be to use a material with a very high thermal conductivity to distribute the heat load over a wider area and thereby reducing the temperature to an acceptable level. In this work the potential of a new type of CMC material based on the use of carbon pitch fibers was investigated via numerical simulation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/100526/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:NUMERICAL INVESTIGATION OF THE THERMAL BENEFIT OF USING A HIGH THERMAL CONDUCTIVITY CMC FOR THE LEADING EDGE OF HYPERSONIC VEHICLES
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Reimer, Thomasthomas.reimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Petkov, IvayloIvaylo.Petkov (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rotärmel, Waldemarwaldemar.rotaermel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 März 2015
Erschienen in:8th European Symposium on Aerothermodynamics for Space Vehicles
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
ESA, ESAesa.conference.bureau (at) esa.intNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:European Space Agency
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Re-entry, hypersonics, leading edge, ceramic matrix composite, CMC, thermal conductivity, pitch fiber
Veranstaltungstitel:8th European Symposium On Aerothermodynamics For Space Vehicles
Veranstaltungsort:Lisbon, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2.-6. März 2015
Veranstalter :ESA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Proj. Thermas (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Raumfahrt - System - Integration
Hinterlegt von: Reimer, Thomas
Hinterlegt am:13 Jan 2016 17:04
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:57

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